Przemysl

Egyesületünk 2015. május 28-31. között csapat- és kapcsolatépítő tanulmányi kirándulást szervezett Przemyślbe.

Csütörtök este indultunk főhadiszállásunkról szegedi barátaink társaságában. Egy hosszú, de annál eseménydúsabb buszutat követően hajnali 2 óra magasságában érkeztünk meg a szállásra.
Miután felszerelésünket felhordtuk szobáinkba, rövid szundikálással próbáltunk erőt gyűjtetni a reggel kezdődő rendezvénysorozatunkhoz.

Pénteken reggeli után egyenruhában, felszerelkezve masíroztunk át a városon első állomásunkig, a munkába igyekvők nagy csodálkozására. A rendezvénysorozat nyitánya egy az 1848-49-es forradalom és szabadságharcot bemutató élő történelemóra volt lengyel középiskolás diákok számára. Rövid történelmi összefoglaló, és a korabeli lengyel-magyar kapcsolatok bemutatása után megismerhették az egyes csapatok és fegyvernemek egyenruháit, valamint a fegyvereket működés közben is megtekinthették az udvaron. Az óra végén lehetőségük volt magukra ölteni a számukra legszimpatikusabb mundérokat és egy-két fénykép erejéig a fegyvereket is kézbe vehették.

Ebéd után megemlékezéssel folytatódott a program. Első világháborús egyenruhát öltve megkoszorúztuk egy katonai temetőben az 1914-15-ös 2. ostrom magyar áldozatainak nyugvóhelyét, és Gyóni Géza versekkel emlékeztünk a hősi halottakra.

A megemlékezés után felmentünk a "Tatár tetőre" (Zniesienie) és megtekintettük a XVI. számú erőd maradványait, majd visszaereszkedtünk a főtér közelében megbúvó Przemyśli Erőd Múzeumához. A múzeum kis mérete ellenére lenyűgöző mennyiségű és állapotú tárgyi emléket halmozott fel. Üzembentartói egy első világháborús hagyományőrző csapat a Stowarzyszenie  3 Historcznego Galicyjskiego Pułk Artylerii Fortecznej im. Księcia Kinsky'ego, akik a tárlatvezetés után egy a csapataink közötti szálakat szorosabbra fűző kirándulásra invitáltak bennünket.

Vacsora után találkoztunk velük a XV. számú "Borek" erődnél. Körbe vezettek minket a romok között majd az első világháborús csapatok közös fényképének elkészítése után bemutattuk nekik 1848-49-es felszereléseinket és megismertettük őket a korabeli fegyverek működésével is. Az estét és a napot egy jó hangulatban telő sütögetéssel zártuk az erőd mellett.

Szombaton végignéztük az erődrendszer felújítás miatt épp nem zárva tartó legérdekesebb részeit ( I. "Salis Soglio", XII. "San Rideau", VIII. "Łętownia", XI. "Duńkowiczki", X. "Orzechowce") majd megtekintettük a Przemyśl mellett fekvő Bolestroszyce város arborétumát. Este találkoztunk a Przemyśli Erőd Védői nevű egyesület tagjaival, akikkel májusban írtunk alá együttműködési szándéknyilatkozatot a magyar-lengyel kulturális kapcsolatok ápolása jegyében, valamint a Przemyskie Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznej "X D.O.K hagyományőrző csapattal.

Vasárnap búcsút intettünk barátainknak és a városnak. A késő esti órákban érkeztünk vissza Budapestre.

Összességében minden szempontból sikeres és hasznos kirándulás volt. Ismereteink széles körben bővültek és két lengyel egyesülettel is elmélyítettük baráti kapcsolatunk. Mindezt az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Lengyel Köztársaság Nagykövetségének támogatása nélkül nem tudtuk volna megvalósítani, így ezúton is hálás köszönetünket fejezzük ki nekik a segítségért!

Müller Péter

h.ő. őrvezető

You have no rights to post comments

Powered by Enter Logic
Bejelentkezés

Login

Username
Password
Remember Me

Regisztrálás

Fields marked with an asterisk (*) are required.