Görgey túra

A felvidéki, Körmöcbánya és Besztercebánya közötti Görgey alagúthoz szerveztünk túrát. 2015. január 24-én, szombaton délelőtt 11 óra volt az indulás ideje. A 11 jelentkezőből négy a Wysocki Légió Hagyományőrző Egyesület tagja, a túrán részt vett Tóth Viktor hő. hadnagy, Acsádi Gyula hő. őrmester,  Müller Péter hő. honvéd, valamint Urbanics Gábor hő. sahh.  A 700 m t.sz.f. magasságon fekvő Körmöcbányán egy gramm hó sem volt, fent a Szkalkán pedig 50 cm + 5 cm aznapi adag. A napi hőmérséklet - 2 'C körül alakult, de a hőérzetre rosszul hatott a szél és a hó. A túra során mindenhol nagyon kulturált körülmények fogadtak minket, szemetesládák az erdőben, faházak, szép színes, karbantartott jelzések, a sziklákon mászóláncok (nyári használatra, télen sokcentis fagyott hó miatt nem használhatóak). Felszerelés ellenőrzése után indultunk felfelé, az első 100 métert a sífelvonó melletti kicsúszkált úton kábé 12 perc alatt tettük meg, ez elég rossz szintidő, estünk és keltünk. Amint beértünk az erőbe, sikerült elérni a 2 km / óra átlagsebességet, a lassító tényező a fel - le terep volt és az, hogy néhol 50 cm hóba merült el a lábunk. Valamikor mindkettő lábunk. Mivel a gerincen vezetett a piros jelzés, odafelé azon másztunk fel, míg visszafelé a sífutók által is használt zöld jel útján battyogtunk. Meg volt fagyva a hó teteje, csúszott, ha meg beszakadt, akár 50 cm mélyre is besüppedhettél, ez nem volt kellemes, de legalább átéreztük a korabeli gyalogos honvédok kínjait. Egy óra alatt jutottunk fel a 2 km túraút végére. Ez az adott körülmények között nem is rossz. Nem kicsi sziklák (a hegy neve Szkalka = sziklácska) közé fúrták a lukat. 1232 méter magasba jutottunk. Itt hidegebb is volt, viszont a takarás miatt nem fújt a kellemetlen szél. Ami még érdekes, hogy az alagút közepén is jégen lépkedtünk, még 20 méterrel beljebb is fagyos volt a föld. A beszakadt alagúton nem lehetett keresztülmenni, mert 2012-ben a nyugati vége beomlott.  Az alagútban egy gyertya, egy koszorú és egy tábla került a faácsolatra. "S uctou k nasim vojakom. Görgey emléktúra." Ezek voltak a koszorú feliratai, a réztáblára pedig ez a szöveg került: "S uctou k nasim vojakom. Horská túra Görgeyho. Katonáink emlékére. Görgey hegyitúra."

Ha jövőre is eljutunk ugyanide, könnyebb lesz az egyenruhák alapján belőni, ki a hő. és ki a civil, de ezt majd akkor. Kettő megállapodás is történt a túrán, az egyik az, hogy "jövőre veletek ugyanitt", a másik pedig, hogy jövőre felvesszük az egyenruhánkat. A szállásunk felé irányba esett Zólyom, ha már ott voltunk, bementünk kicsit körülnézni. Balassi tábláján kicsit elcsodálkoztunk, pirosfehérzöld szalag volt rajta és csak magyar felirat. Kicsit arrébb a várfalon Nógrádi Sándor partizán alest és párfőnyi SNP osztagát méltatta egy bronztábla. A fárasztó nap után jó volt este megpihenni a szálláson, a Rimaszombat melletti Rakottyáson. Ezúton is megköszönjük Rencsok János polgármester úrnak (felvidéki huszár hő. főhadnagy) a szállást és az ellátást. Másnap, vasárnap rendben hazaértünk, de még a visszafelé vezető úton megbeszéltük a következő túrák részleteit.

"Jövőre veletek ugyanitt!"

Urbanics Gábor

s.a.h.h.

You have no rights to post comments

Powered by Enter Logic
Bejelentkezés

Login

Username
Password
Remember Me

Regisztrálás

Fields marked with an asterisk (*) are required.